Eldöntötted, hogy neked is lesz webshopod. Rengeteg ötleted van és még több teendőd. Pont, mint egy házépítésnél, az alpokkal kell itt is kezdened és most dől el az, hogy egy kiszámítható fejlődés vagy egy rögös út vár rád az indulást követően. Ne dőlj be annak az édes ígéretnek, hogy egy webáruház elindítása pár óra, legfeljebb egy nap! Alapos tervezés, rendes kivitelezés és utána folyamatos fejlesztés a titka a sikeres webshopoknak. Itt összefoglaljuk az induláshoz szükséges eszköztárat.
Egy ház felépítését követően a használatba vétel után derülnek ki a kivitelezési hibák. Van ami azonnal és van ami csak évek múlva. A silány anyagok használata és a nem hozzáértő munka rengeteg bosszúságot és költséget jelent a tulajdonosnak, sőt vannak dolgok, amelyeket már nem lehet kijavítani sem.
A webshop készítés számodra pont ugyanolyan tervezést, előkészítést és gondos kivitelezést kell jelentenie, mint egy ingatlan felépítése. Az első lépéseknél sok minden eldől, ami a későbbi eredményeket befolyásolja.
Marketing terv
A webshopodat láthatóvá kell tenned az internetezők számára. Folyamatosan gyűjtened kell az érdeklődőket és nem szabad elengedni azokat, akik már vásároltak nálad. Az indulás előtt pontosan határozd meg, kiknek szeretnél eladni, mi jellemzi az igényeiket, kik ők egyáltalán. Fel kell tenned a kérdést, hogy készen állnak-e az internetes vásárlásra és mekkora piaca van a termékeidnek.
Ez alapján készíts egy negyesdéves tervet, hogy hol, milyen módon keresed az új vásárlókat, hogyan csábítod vásárlásra őket. Tervezz hozzá költségkeretet, amelyet erre fordíthatsz.
A már meglévő vevőiddel folyamatosan kommunikálj majd és ez a kommunikáció legyen kétoldalú. Kérd ki a vélemyüket és hallgasd meg az észrevételeiket, ezek alapján fejleszt a webshopod.
Értékesítési terv
Az internet lufi már rég kipukkadt, nem számíthatsz arra, hogy a webshopod eleve sikerre van ítélve. Sajnos manapság több a vesztes, mint a nyertes. Magyarországon a webshopok alig három százaléka képes éves száz milliós forgalamat elérni.
A webshopod működtetésére kell készítened egy értékesítési tervet. Ilyen kérdéseket kell megválaszolnod, mint mekkora lesz egy vásárlás végösszege vagy hány vásárlóra számítasz havi bontásban? A bevételi terv mellé kell párosítanod a költségeket, a webáruház fenntartási költségeit, a fejlesztési költségeket és a marketing kiadásokat. Meg kell határoznod a fedezeti pontot, azt az értékesítési volument, amely mellett a webáruház már kitermeli a saját költségeit.
Ezt mikor éred el? Egy hónap múlva, negyedév múlva vagy egy év is kell hozzá? Miből finanszírozod addig a kiadásaidat? Ezt kell összeírnod. Jobb, ha inkább pesszimista, mint sem optimista módon készíted a terveket.
Domain
A jó domain választás sokat segít a siker elérésében. Tengernyi weboldal van, így egyre nehezebb a kedvedre valót választani, ráadásul a magyar nyelv ékezetes betűi tovább nehezítik a dolgodat. Ne kapkodj, nézz meg több lehetőséget is. A domaint később nem változtathatod meg csak úgy, ezért fontos, hogy megalapozott legyen a döntésed. Mindenképpen felső szintű domaint válassz (pl: webshopom.hu) és ha első sorban hazai piacra koncentrálsz, akkor .hu-ra végződjön.
Webshop motor
A webshopodat üzemeltető szoftver kiválasztása fog a legtöbb fejtörést okozni. Úgy, mint a domain esetében, a későbbi átállás egy másik programra nem egyszerű és nagyon költségesebb feladat. Jobb előre gondolkodni. Két mérlegelendő lehetőség áll előtted: vagy egy bérelt, már kész megoldást választasz, vagy magad készíttetsz egy saját, egyedi webáruházat.
A bérelt változat előnye, hogy szinte azonnal igénybe veheted, alacsony a kezdeti költsége és rendelkezésedre áll szinte az összes szükséges funkció. Nem kell a fejlesztéssel törődnöd, mert a készítői a felhasználóktól beérkezett igények alapján folyamatosan modernizálják. A hátránya, hogy nagyon korlátozott lehetőségeket nyújt az egyedi elképzelések megvalósítására, a saját igényekhez igazításra.
Az egyedi webáruház fejlesztése időigényes és a bérelt változatnál induláskor nagyobb beruházást igénylő megoldás. Sok munkával, tervezéssel és teszteléssel jár az elkészítése. Azonban hosszú távon a hatékony működés, a vevői és üzemeltetői igényekhez való teljes igazíthatóság magasabb megtérüléssel kecsegtett, ráadásul az egyedi funkciók piaci előnyt is jelentenek. Komolyan versenyezni egy ilyen webáruházzal lehet.
Bejelentési kötelezettség
A jelenleg hatályos jogszabályok szerint a csomagküldő tevékenységet a helyi önkormányzatnál be kell jelenteni, a kapott számot a weboldalon közzé kell tenni. Működési engedélyt csak akkor kell kérni, ha hagyományos üzleti értékesítés is történik. Egyes termékek árusításához további engedélyek is szükségesek lehetnek, erről az önkormányzatnál adnak felvilágosítást.
Ha a webshopból küldesz reklámot, hírlevelet az ügyfeleidnek, illetve magánszemélyek adatait kezeled, akkor az adatvédelmi hivatalhoz kell az adatkezelést bejelenteni. Fel kell tüntetni, hogy az adatokat hol tárolod, kikkel osztod meg (például: szállító cég). A hivatal a nyilvántartásba vételről kiad egy határozatot, melynek számát minden adatkezeléskor fel kell tűntetned.
A tevékenységtől függően a területileg illetékes kamarához a válallkozásodat regisztráltatnod kell.
Jogi anyagok
Ez egy igen bonyolult témakör. A legfontosabb elv a tájékoztatási kötelezettség. A vásárló a webshop esetében nem lát mást, mint egy weboldalt, a mögötte álló vállakozásról nincs semmi információja. Ezért a vásárláshoz kapcsolódó (online szerződéskötés) legfontosabb kérdésekben alaposan és előre tájékoztatnod kell. Ilyen témakörök:
- a kereskedő adatai és elérhetősége,
- a termék részletes bemutatása,
- a bruttó (forgalmi adóval növelt) ár feltűntetése,
- a szállítási és fizetési feltételek és az ahhoz kapcsolódó költségek,
- az adatkezelési tájékoztató,
- a hibajavítás és elállás módja,
- a felelősségvállalás,
- a szerződés tárgyának lényeges tulajdonságai,
- szavatossági és jótállási feltételek,
- a vásárlás menete.
Fontos, hogy ne a törvény szövegét másold ki és nem elegendő egy hivatkozás (link) elhelyezése sem. Egyszerűen és közérthető módon írd le a fentieket, hivatkozz a jogszabályok számára és tedd letölthetővé, kinyomtathatóvá ezeket.
Analitika
Már az első naptól kezdődően gyűjts adatokat a webshop működéséről, a látogatók oldalon belüli navigációjáról, a kosár oldal használatáról. Mi érdekli a vásárlóidat és hol hagyják el az oldalt és milyen forrásból érkeznek? Mit és mennyit vásárolnak, milyen termékeket keresnek? Az folyamatosan gyűlő információk alapján módosítsd a webshopodat és mérd meg, javult-e vagy romlott-e a konverzió (a vásárlások száma)?