webshopkeszites.hu logo
04máj2012

Fájdalommentes ráncfelvarrás

Írta: Kirisits Józsi

Bizonyos időnként minden webshop elérkezik egy következő mérföldkőhöz, amikor a tartalmi és funkcionális újításokon túl a design felfrissítése válik szükségessé. A versenyképesség és eredményesség fenntartásához előbb-utóbb mindig meg kell lépni az átalakítást. A megújulást több körülmény kényszerítheti ki, például a megváltozott felhasználói igények, az új divat, de akkor is emellett dönthet, ha a webshop fejlődése stagnál. Talán egy új ruha meglöki a szekeret.

A frissítő a hosszútávfutónak is szükséges, de nem mindegy mikor történik. A marathon futó előre betervezi hol legyenek a frissitők, mikor vannak a holtpontok, amelyeken túl kell lépni. A webshop életében ugyanígy szükséges az előre látás, nem szabad kapkodni.

Az új design a webshop kódjának jelentős megváltozásával fog járni, amit a keresők kis fenntartással fognak fogadni. Szemlélgetik és ízlelgetik az újat, azonban a zökkenőmentes váltás után hamarosan befogadják. Eddig előfordulhat kisebb visszaesés a keresőkben elfoglalat pozíciókban, erre fel kell készülni és tenni kell ellene.

Ezt a nem kívánt hatást erősítheti, ha a lojális és rendszeres vásárlóinkat felkészületlenül éri a változás, puff, egyszer csak ott van az új webshop. Elsőre nem találnak semmit a régi helyen, ügyetlenkednek és valószínúleg a türelmetlenebbje el is fordul. Ennél rosszabb pedig nem történhet.

Tehát az új design fejlesztése haladjon csak a saját útján, amíg a divattervezőnk ötletel, majd a programozók applikálják az új változatot, addig készüljön fel a bevezetésre.

A keresők hezitálását egy rövid, fizetett reklámkampánnyal oszlathatjuk szét. A hirdetés a legfontosabb kulcsszavakra és a saját márkanévre optimalizálva a változás előnyeit ecsetelő aloldalra mutasson. Itt részletesen vezesse végig a látogatót, hogy mi és miért változott meg, mi a vásárlók előnye az új designnal. A hirdetés révén megnövekedett forgalom és a landing oldalon eltöltött hosszabb idő javít a statisztikákon, így a keresők bizalmi indexén is.

A második kulcsfontosságú terület a régi és rendszeres vásárlók felkészítése arra, ami rájuk vár. Hírlevéllel és a saját fiókjukban tájékoztassuk őket a változásokról és azok előnyeiről. Ehhez az PPC kampányhoz használt céloldalt használnatjuk fel. Pontosan jelezzük nekik, mikor fog történni a váltás, így az új design így lassan már ismerőssé válik számukra még azelőtt, hogy az megjelenne a webshopban.

Mikor közel a váltás dátuma, a főoldal egy kiemelt helyén hívja fel a figyelmet erre. Nagyon rossz érzés, ha regisztrál valaki egy oldalra, majd egy hét múlva visszatérve egy teljesen másik oldalt lát. A felhívásban tömören sorolja fel, hogy melyek az új változat előnyei és ismérvei. A felhívás linkeljen a részletes bemutató oldalra.

Eljött a nagy nap és bemutatkozik az új webshop. Nem mindenkinek fog elsőre tetszeni, mert a megszokott régi még a jobb újnál is jobb. Ezért amennyiben lehetséges, egy rövid ideig adja meg a felhasználóknak a lehetőséget arra, hogy ha akarják, a régi arculatot használják. Egy gomb vagy egy link megfelelő megoldás. Ezalatt az átmeneti időszak alatt gyűjtse a felhasználók visszajelzéseit és javítsa az esetleges hibákat vagy nem tetsző funkciókat.

A régi arculatot azonban rövidesen ki kell vonni a forgalomból, de mielőtt végleg a szelektív hulladékgyűjtőbe kerülne,  párszor érdemes a meglévő vásárlóknak kommunikálni - hírlevélben, stb. - az új előnyeit, rávenni őket, hogy saját elhatározásból térjenek át az újra.

A legfájdalmasabb pont az, ha az újítás érinti a webshop URL címeit. Ez jellemzően akkor következik be, ha például "beszédes" URL-ra vált vagy egy teljesen új struktúrát alakít ki a webshopban. Ekkor a elveszíthetjük a bejövő linkeket  melyek a webshopra mutatnak és azokat a látogatókat, akik könyvjelzőbe tették a webshop régi linkjeit. A keresők szintén büntetni fognak, az új URL címeket újra megversenyezetik, míg a régieket eldobják. Az új URL bevetése esetén ne feledje a régi URL-ek "301 redirect" átirányítását az új címekre.

Az új arculatba fektetett munka és pénz nem veszik kárba, ha a váltást gondos tervezés és előkészítés előzi meg.

Név*
E-mail*
URL
Üzenet*
Írd le betűvel az eredményt: 5 + 5 =
*