webshopkeszites.hu logo
02aug2012

Mit írj az Általános Szerződési Feltételekbe?

Írta: Kirisits Józsi

Az Általános Szerződési Feltételek (más megnevezéssel: Általános Szállítási Feltételek, Általános Felhasználási Feltételek, stb.) összeállítása a webáruház készítés során egy kötelező feladat. Az iskolai dolgozat megírásához tudnám hasonlítani: nem lehet megúszni, adott a témája, de mégis nehéz kitalálni, hogy mit is tartalmazzon pontosan?

Amikor megnyitsz egy webáruházat  az interneten és a látogatók elkezdik használni, akkor minden egyes látogató, akit a fogyasztónak hívunk, és közted egy online szerződés jön létre. Te leszel, aki a tartalmat szolgáltatja, ő pedig saját akaratából, önkéntesen igénybe veszi azt.

Ha pedig szerződésről van szó, akkor azt komolyan kell venni. Biztos vagyok benne, hogy eszedbe se jutna egy üres papírlapot átadni az aláírosaddal az általad nem is ismert látogatónak, hadd töltse ki, ahogy ő szeretné. Miért fontos ez a szerződés számodra?

A weboldaladon közzétett valmennyi információ, webáruház révén a termékleírások, az árak és a szállítási határidők,  a rendelés és a regisztráció menete olyan dolgok, amelyek csak a te webáruházadra jellemzőek, máshol nem pont így működnek. Neked kell elmagyaráznod a fogyasztódnak, hogyan kell értelmezni ezeket, milyen feltételekkel tudod kiszolgálni őt és milyen kikötéseid vannak a teljesítéssel kapcsolatban.

Ha minden egyértelmű, akkor jelentősen csökkentheted a későbbi vitákat. A hatályos jogszabályok szintén előírnak egy sor kötelező tájékoztatást, ennek is itt lesz a helye. Mindenképpen kerüld el, hogy a jogszabályokat csak úgy bemásolod vagy teletűzdeled a szövegedet paragrafus számokkal. Nem az a cél, hogy törvénykönyvet készíts.

A hazai jogszabályok által követett Európai Únió irányelv szerint, a tájékoztatókat röviden és közérthetően kell megfogalmazni és a fogyasztó részére átadni. A fogyasztónak írásban vagy más, olyan tartós hordozófelületen, amely rendelkezésre áll és amelyhez hozzáférhet, meg kell kapnia a vásárlási döntéséhez szükséges legfontosabb tájékoztatásokat, legkésőbb a szállítás időpontjában.

Az Általános Szerződési Feltételek tartalma

Az ÁSZF tartalmát három csoportra bonthatjuk. Az első elmondja a fogyasztónak mit és hogyan csinálhat a webáruházban. A második tartalmazza a kizárásokat és a korlátozásokat. A harmadik csoportba kerül a jogszabályok szerint előírt kötelező, illetve az önkéntes tájékoztatás. A csoportok nem önálló fejezetek, inkább a tartalom összeállításához adnak támpontot.

A mit és hogyanra egy jellemző példa a vásárlás menetének leírása vagy a jótállás és szavatosság meghatározása. A kizárásokhoz kerül például a szerzői jogok védelméről szóló szabályozás. A tájékoztatási részbe vedd fel például a céged adatait, a hivatkozott jogszabályokat is itt sorolhatod fel, illetve a panaszokat hogyan intézheti a fogyasztó, kihez fordulhat, ha panaszkodni szeretne rád.

Ez egy javaslat, nem kötelező, de az alábbi fejezetekre bonthatod az Általános Szerződési Feltételeidet:

 

- Saját, egyedi feltételeid (a szerződés tárgyának lényeges tulajdonságai)
- Fizetés menete, fizetési módok
- Átvételi módok, határidők, szállítási költség
- Jótállási és szavatossági jogok
- Elállási jog
- Külső szolgáltatók feltételei és korlátozások
- Adatkezelési szabályok és a gyermekek védelme
- Magatartási kódex (ha van)
- Az ÁSZF megváltoztatásának joga
- Copyright, szerző jogok
- Felelősség kizárása
- Panaszkezelési tájékoztató
- Cégadatok, elérhetőségek
- Felügyeleti szervek, hivatkozott jogszabályok
 
Már maga a felsorolás sem rövid, hát még ha minden részletet kidolgozol. Az biztos, hogy a felhasználók zöme pedig el sem olvassa. Jogosan kérdezheted, akkor meg minek?
 
Ha jó ügyfélszolgálatot üzemeltetsz és kiváló kapcsolatod van a fogyasztóiddal, akkor valószínűledg nem sok hasznát veszed majd. De elég egyetlen ügyfél, aki valamiért megorrol rád és a fogyasztóvédelmi hatósághoz vagy a bírósághoz fordul az igazáért. Akkor meg már késő lesz azt mondani, hogy te nem így gondoltad, nem így  vagy úgy szoktad csinálni és a felhasználó is tudhatta volna. Ez már akkor nem fog számítani, csak az, ami le van írva.
 
Ezért ne légy felületes, gondolj át minden lehetőséget és szabályozd le a nyitott kérdéseket, hogy később ebből ne lehessen félreértés. Minél nagyobb a forgalmad, annál nagyobb az esélye egy elégedetlen ügyfélnek, akkor meg jól jön egy részletes ÁSZF.
Név*
E-mail*
URL
Üzenet*
Írd le betűvel az eredményt: 8 - 6 =
*